L 67. Bilag 2. Spgsm. 2. Nordisk Netværk for Ægteskabets henvendelse til Retsudvalget den 10. april 2008. Spgsm. stillet den 10. april 2008. Svar den 9. maj 2008.

Vist 77 gange.
Nordisk Netværk for Ægteskabet tager i deres henvendelse til Folketingets Retsudvalget – Samling 2007-08 2. samling, bilag 2 – den 10. april 2008 afstand til lovforslag L 67 til ændring af lov om ægteskabs indgÃ¥else og opløsning og forskellige andre love samt ophævelse af lov om registreret partnerskab.

Foreningen underbygger sin modvilje mod lovforslaget ved at fremføre, at ægteskabet er en institution mellem en mand og en kvinde, samtidig med, at de anfører, at homofiles rettigheder er tilgodeset gemmen mulighederne for at indgå i et registreret partnerskab.
Retsudvalget har den 10. april 2008 bedt om en kommentar til henvendelsen fra justitsminister Lene Espersen, der svarede den 9. maj 2008.

* * *
Nordisk Netværk for ægteskabet er en sammenslutning af kirker og kristelige foreninger som på nordisk plan samarbejder for bevarelsen af ægteskabet som en institution mellem mand og kvinde samt andre underpunkter i relation til etiske spørgsmål og udfordringer for familien.

* * *
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10/4-08 fra Nordisk Netværk for Ægteskabet, jf. L 67 – bilag 2.

Svar:
Nordisk Netværk for Ægteskabet anfører bl.a., at det traditionelle ægteskab er et forhold mellem en mand og en kvinde, der indstifter et forplantningsdygtigt forhold.

Som jeg tilkendegav under førstebehandlingen af lovforslaget den 9. april 2008, kan regeringen ikke støtte forslaget om at lade lovgivningens regler om ægteskab udvide til helt generelt også at finde anvendelse på partnerskaber mellem personer af samme køn.

Jeg anførte desuden, at der til dels gør sig forskellige hensyn gældende for henholdsvis ægteskaber, som er mellem to personer af forskelligt køn, og registrerede partnerskaber, som er mellem to personer af samme køn.

Den lovgivning, som lovforslaget lægger op til at gøre fuldstændig kønsneutral, dvs. ægteskabsloven, lov om ægteskabets retsvirkninger og afledet lovgivning i øvrigt, er indholdsmæssigt og i sin struktur udformet ud fra en forudsætning om, at ægteskab indgås imellem personer af forskelligt køn. Det samme gør sig gældende for børneloven, som i sin grundstruktur hviler på forudsætningen om forskelligt køn og på biologien i den sammenhæng. Der ses ikke med lovforslaget at være taget stilling til eventuelle overordnede konsekvenser af disse forhold.

* * *
Folketingets journal vedrørende henvendelsen.
Henvendelsen i pdf-format hos Folketinget.
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos Folketinget.