§ 20-spgsm. S 1907 af 7. april 2009 om oprettelse af falsk profil på internettet. Svar 23. april og 9. juli 2009.

Vist 481 gange.
Den 7. april 2009 stillede Morten Messerschmidt (DF) § 20-spørgsmÃ¥l S 1907 – Samling 2008-09 – om identitetstyveri til justitsminister, Brian Mikkelsen, der den 23. april 2009 afgav et foreløbigt svar fulgt op af endeligt svar den 9. juli 2009 med udtalelse fra Rigsadvokaten.

Spørgsmål
Hvad vil ministeren gøre for at bekæmpe det identitetstyveri, som blandt andet finder sted på Facebook og andre internet-fora?

Skriftlig begrundelse
Efter straffelovens § 131 er det forbudt at udgive sig for at være en offentlig myndighed eller udøve myndighed, man ikke har ret til. Efter § 171 er det forbudt at bruge falske dokumenter. Efter § 173 er det forbudt at forfalske en underskrift, og efter § 174 er det forbudt at bruge et ægte dokument, som man ikke har adkomst til. Der er sÃ¥ledes masser af bestemmelser i straffeloven, efter hvilke det er gjort forbudt at udgive sig for andet eller andre end det, man er. Et omrÃ¥de, som ikke synes dækket af forbuddene, er imidlertid den situation, at der pÃ¥ internettet oprettes falske profiler. SÃ¥ledes har spørgeren – og en lang række andre – oplevet, at der pÃ¥ Facebook oprettes falske personprofiler med billeder og personbeskrivelser, som er egnede til at vildlede Facebook-brugerne til at tro, at der virkelig er tale om den pÃ¥gældende person. Dette kan afstedkomme udveksling af personfølsomme oplysninger m.v. og er selvsagt uacceptabelt i et samfund, hvor den personlige identitet til stadighed er under pres. Endnu værre er de situationer, hvor ondsindede personer tillægger i offentligheden kendte personer egenskaber og holdninger, de ikke har, eller gerninger, de ikke har udført. SÃ¥ledes kan Facebook og andre sites bruges til at pÃ¥dutte kendte folk synspunkter, som de aldrig ville indtage – og pÃ¥ den mÃ¥de vildlede befolkningen eller skabe rygter, meninger eller andet, der ikke findes belæg for. Dette er i dag ikke strafbart efter dansk ret. I andre lande er retstilstanden en anden. SÃ¥ledes er det blevet spørgeren bekendt, at der i en sag fra Norwell (USA), hvor nogle skoleelever oprettede en falsk Facebook-profil med en piges navn og foto, pÃ¥ hvilken profil hun efterfølgende blev sÃ¥ groft tilsvinet, at hun endte med at forlade skolen, er indledt en straffesag med mulighed for straf pÃ¥ op til 2 ½ Ã¥rs fængsel. Spørgeren tager ikke stilling til det amerikanske straffeniveau eller -system, men finder det urimeligt, at man i Danmark risikofrit kan misbruge andre menneskers identitet, og vil pÃ¥ den baggrund opfordre ministeren til at udvide de nævnte bestemmelser i straffeloven, sÃ¥ledes at identitetstyveri og -misbrug, som det blandt andet ses pÃ¥ Facebook, fremover strafpÃ¥lægges og sÃ¥ledes bekæmpes.

Foreløbigt svar den 23. april 2009
Spørgsmålet kan kun besvares fyldestgørende, hvis der til brug for besvarelsen indhentes en udtalelse fra politiet og anklagemyndigheden om det nærmere omfang af og indsatsen mod såkaldt identitetstyveri og identitetsmisbrug på internettet. Spørgsmålet kan derfor ikke besvares inden for de rammer, der gælder for S-spørgsmål, jf. Folketingets Forretningsorden § 20, stk. 1 og 2.

Jeg kan tilføje, at jeg vil anmode Rigsadvokaten om en udtalelse om, hvorvidt politi og anklagemyndighed er bekendt med strafbare forhold i relation til såkaldt identitetstyveri og identitetsmisbrug på internettet, og om en vurdering af, om der eventuelt er behov for særlige initiativer på dette område. Når Rigsadvokatens udtalelse foreligger, vil jeg orientere Folketingets Retsudvalg herom.

Endeligt svar den 9. juli 2009
Det fremgår af Justitsministeriets vedlagte besvarelse af spørgsmål nr. S 1907, at Rigsadvokaten vil blive anmodet om en udtalelse om, hvorvidt politi og anklagemyndighed er bekendt med strafbare forhold i relation til såkaldt identitetstyveri og identitetsmisbrug på internettet, og om en vurdering af, om der eventuelt er behov for særlige initiativer på dette område. Det fremgår endvidere, at Folketingets Retsudvalg vil blive orienteret, når Rigsadvokatens udtalelse foreligger.

Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at Rigsadvokaten har udtalt følgende:

  “Til brug for min udtalelse har jeg anmodet samtlige politikredse om at oplyse, hvorvidt der i de senere Ã¥r er indgivet anmeldelse om forhold som nævnt i spørgsmÃ¥let eller lignende situationer. Jeg har endvidere anmodet om at fÃ¥ oplyst, om den i spørgsmÃ¥let beskrevne form for identitetstyveri og identitetsmisbrug i øvrigt er politikredsene bekendt.

Jeg kan herefter udtale følgende:

I begrundelsen for spørgsmålet henvises til den situation, at der på internettet oprettes falske profiler med billeder og personbeskrivelser, som er egnede til at vildlede andre til at tro, at der virkelig er tale om den pågældende person. Dette kan ifølge spørgeren indebære udveksling af personfølsomme oplysninger mv., eller at personer tillægges egenskaber og holdninger, som de ikke har, eller gerninger, som de ikke har udført. Det anføres endvidere, at det efter dansk ret ikke kan anses for strafbart på et internetforum at oprette en falsk profil og derved udgive sig for at være en anden eksisterende person.

Jeg er enig i, at oprettelsen af en falsk profil på internettet, hvor man udgiver sig for at være en anden eksisterende person, som udgangspunkt ikke i sig selv kan anses for strafbar.

Der kan i den forbindelse henvises til en konkret sag, hvor en uidentificeret person havde downloadet billeder fra en My Space-profil, som anmelder selv havde oprettet, og derefter anvendt billederne ved oprettelsen af en falsk Facebook-profil i anmelders navn.

Efterforskningen blev i denne sag indstillet, da billederne af anmelder, der stammede fra et offentligt tilgængeligt internetforum, ikke vedrørte private forhold eller situationer, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden, og idet Facebook-profilen ikke i øvrigt havde været brugt ved overtrædelse af straffeloven.

Efter omstændighederne vil oprettelsen af en falsk internetprofil, hvorved man udgiver sig for at være en anden eksisterende person – og i den forbindelse videregiver oplysninger om den pÃ¥gældende – imidlertid kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens § 264 d. Efter denne bestemmelse straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pÃ¥gældende under omstændigheder, der Ã¥benbart kan forlanges unddraget offentligheden. Det er uden betydning for strafbarheden, om meddelelsen er sand.

Det beror på en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder, om der er tale om private forhold. Som eksempler på, hvad der normalt vil være beskyttet efter straffeloven § 264 d, kan nævnes interne familieforhold, seksualforbindelser, skilsmisser, sygdom og økonomiske forhold.

Tilsvarende må det antages, at oprettelsen af en profil på internettet i en andens navn efter omstændighederne vil kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens § 267, hvorefter den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes.

Man kan f.eks. forestille sig, at en falsk internetprofil oprettes med det formål at fremstille den pågældende i et dårligt lys og dermed skade den pågældendes omdømme. Dette kan eksempelvis ske ved at give urigtige oplysninger om den pågældendes livsførelse eller ved at give udtryk for ekstreme synspunkter, som den pågældende ikke kan tillægges.

Jeg har ikke fra politikredsene modtaget oplysninger om sager af den ovennævnte karakter, der kan anses for omfattet af straffelovens § 264 d eller § 267.

Herudover vil anvendelsen af en falsk internetprofil i en andens navn i en række tilfælde kunne udgøre en overtrædelse af straffeloven.

Som eksempel kan nævnes sager om såkaldt grooming, hvor personer, typisk via internetchat, under dække af en falsk identitet opbygger et tillidsforhold til en mindreårig med henblik på at begå et seksuelt overgreb mod den pågældende. En sådan adfærd vil som hovedregel kunne betragtes som forsøg på overtrædelse af straffelovens § 222.

Endvidere vil misbrug af en anden persons identitet i en række tilfælde kunne udgøre en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om formueforbrydelser mv.

Som eksempel kan henvises til en konkret sag, hvor en person blev fundet skyldig i bedrageri efter straffelovens § 279, idet han på internetsiden dating.dk havde udgivet sig for at være en kvinde, hvorved han formåede forurettede til at indsætte penge på sin bankkonto.

Som et andet eksempel kan nævnes en sag, hvor forurettede skyldte gerningsmanden penge. Gerningsmanden foranledigede på den baggrund en profil oprettet på internettet, hvor forurettede i strid med sandheden blev fremstillet som escortpige med henblik på at tvinge forurettede til at betale sin gæld. Et sådant forhold vil som udgangspunkt være omfattet af straffelovens § 281 om afpresning.

Endvidere kan som eksempler nævnes misbrug af en anden persons identitetsoplysninger, f.eks. ved bestilling af kreditkort eller i forbindelse med indgåelse af låneaftale, samt bestilling af varer over internettet ved brug af en anden persons identitets- og bankoplysninger.

Som anført indledningsvis fremgår det imidlertid af begrundelsen for spørgsmålet, at spørgsmålet navnlig drejer sig om den form for identitetsmisbrug, som efter omstændighederne vil kunne straffes efter straffelovens § 264 d eller § 267.

Jeg har fra politikredsene alene modtaget underretning om to anmeldelser af forhold af denne karakter. I begge sager blev efterforskningen efter en konkret vurdering indstillet, idet de oplysninger, der fremgik af de falske internetprofiler, ikke var af privat karakter, og idet profilerne ikke i øvrigt havde været anvendt til strafbare formål.

Jeg har ikke i øvrigt fra politikredsene modtaget oplysninger om, at der inden for de senere år er indgivet anmeldelse om oprettelse af falske profiler på internettet, hvor man har udgivet sig for at være en anden eksisterende person.

Der synes således alene at være tale om et meget begrænset antal sager af den karakter, der omtales i spørgsmålet. Hertil kommer, at der som anført allerede i dag i straffeloven er bestemmelser, som efter omstændighederne vil finde anvendelse i sådanne sager.

Jeg finder pÃ¥ den baggrund ikke, at der er behov for særlige initiativer i relation til den i spørgsmÃ¥let omtalte form for identitetstyveri og -misbrug.”

Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.

Brian Mikkelsen

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet, den skriftlige begrundelse og svaret.
Spørgsmålet og svaret i pdf-format hos folketinget.
Folketingets journal vedrørende endeligt svar – bilag 641 – med udtalelse fra Rigsadvokaten.
Endeligt svar i pdf-format – bilag 641 – med udtalelse fra Rigsadvokaten hos Folketinget.